Selkeä ja täsmällinen tavoitteiden määrittely auttaa myyjää tekemään oikeita asioita sovittua tulosta tavoitellessaan. Niin myyjä kuin esimieskin hyötyvät selkeistä tavoitteista myös niiden seurannassa. Tavoitteiden määrittämisessä SMART –mallin lisäksi on lähivuosina käytetty myös DUMB –mallia. Molemmat mallit on esitelty lyhyesti alla.
S = specific Itselle merkityksellinen ja riittävän yksinkertainen,
Selkeä ja mitattavissa oleva (määrä, arvo, prosentti, hinta, täyttyneet kriteerit)
M = measureable
Mitattavissa jollakin mittarilla,
Motivoiva (eteenpäinvievä ja siouttava)
A = attainable
Saavutettavissa oleva, riittävän kunnianhimoinen
Aktivoiva (edellyttää panostamista)
R = relevant
Oleellinen, järkevästi saavutettavissa,
Realistinen (mahdollista saavuttaa ponnistelemalla)
T = time-bound
Aikaan sidottu, aikataulutettu,
T = Aikasidonnainen (tarkistuskohdat ja määräajat on asetettu)
(G.T. Doran 1981)
Vuonna 2013 julkisuuteen tuotu DUMB voidaan tulkita parillakin tavalla, tässä niistä toinen:
D = Doable Mahdollinen tai tehtävissä oleva
U = Uncompromising Taipumaton tai tinkimätön
M= Manageable Hallittava tai helposti käsiteltävä
B = Beneficial Hyödyllinen tai hyvää tekevä
Lisätietoja DUMBista englanninkielellä:
Sen sijaan, että ajattelisimme SMARTin olevan vanhanaikainen ja DUMBin olevan uusi ja parempi tavoitteiden asettamisen menetelmä, voimme ajatellakin niiden olevan toisiaan tukevia menetelmiä.
Aiemmin esittämäni onnistumisen kierre jatkuu myös selkeän ja täsmällisen tavoitteiden määrittelyn avulla. Alla esitetyssä kuvassa on esitetty merkityksellisten, konkreettisten ja saavutettavissa olevien tavoitteiden vaikutus onnistumisen kierteeseen.
Kun tavoitteet ovat korkealla, mutta saavutettavissa, niin se motivoi myyjää yrittämään parhaansa ja luo positiivisen onnistumisen kierteen. Myös mindfulness auttaa positiivisen kierteen aikaansaamisessa. Voit tehdä tänään harjoituksen Oivasta: http://oivamieli.fi/tietoinen_istuminen.php
Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti