Niin kuuntelua kuin palautteenantoakin voi tehdä jäsennellysti. Valmentajan jäsennelty palaute on erittäin suoraa minä-viestintää ja sitä käytetään, kun myyjän toimintaa on muutettava heti eikä tilannetta voida selvittää valmennuksella tai kertomalla omista tuntemuksista ja kokemuksista. Jäsennelty palaute aloitetaan kuvailemalla tilanne mahdollisimman objektiivisesti ilman tunteita ja erittäin konkreettisesti. Pyydä myyjältä hyväksyntä sanomallesi asialle esimerkiksi kysymällä: ”Onko näin?”. Kuvaile sitten tapahtuman seuraukset ja miten itse koet tilanteen. Seuraavaksi voit kysyä myyjän mielipidettä ja rohkaista häntä tekoihin ja muutokseen.
Tällainen voimakas palaute saa myyjän usein puolustuskannalle ja sellainenkin tilanne voidaan käsitellä taidokkaasti. Käsittelemme sitä myöhemmin. Palautteen antoa kannattaa harjoitella jo ennen kuin tällaiseen tilanteeseen joudutaan. Löydät lisätietoa aiheesta osoitteesta: http://www.pksotu.fi/pksotu/wp-content/uploads/2013/08/Palautekoulutus3.pdf
Myös mindfulness -harjoitukset auttavat sinua palautteenantotilanteessa. Esimerkiksi kehoharjoitus on erinomainen vaihtoehto ja löydät sen täältä: https://harrietvaananen.wixsite.com/trainetta/harjoitukset harjoitus 20. Kehon skannaaminen.
Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti