Budjetoinnissa käytetään apuna edellisen vuoden toteutuneita tuloksia, jos se on mahdillista. Sen lisäksi käytetään budjetin kannalta olennaista markkinainformaatiota. Avainlukuja voidaan käyttää budjetoinnin apuna ja niiden avulla voidaan mitata myynnin kehitystä vuosittain, kuukausittain, viikoittain tai päivittäin esimerkiksi tilausten kokonaismääriä seuraamalla. Muita mitattavia avainalueita ovat aiemminkin ostaneiden asiakkaiden uusintaostot ja vastaavasti ostamatta jättämiset, ostaneiden asiakkaiden euromääräinen myynti keskimäärin/ asiakas eli keskitilaus ja myynti kokonaisuudessaan, käytetty materiaali tai kulut/tilaus, asiakasmäärien kasvu prosentteina, hyvitysten määrät tapauksina ja euroina, kontaktoidut ei kauppaan johtaneet asiakkaat tapausmäärinä, myynnin kasvu euroina ja prosentteina. Joillakin aloilla voidaan puhua ei-maksavista asiakkaista ja toisilla aloilla puhutaan prospekteista tai uusasiakashankinnasta. Näiden ei-maksavien asiakkaiden kyllä- tai ei- päätöksiä voidaan seurata ja miettiä mahdollisuuksia muuttaa heidät maksaviksi asiakkaiksi.
Hyviä tunnuslukuja ja laskentamalleja löydät laajempaankin laskentaan esimerkiksi osoitteesta: http://www3.lut.fi/tuta/lahti/sake/Sake_mittarilista.pdf .
Päivän harjoituksena voit tehdä kävelymeditaatioharjoituksen osoitteesta:
Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti