23.3.2015
Tavoitellut tulokset syntyvät panostamalla. Priorisoimalla
ajankäyttömme ja tehtävät niiden tärkeyden mukaan pystymme jakamaan
panostuksemme tarvittaviin toimiin. Kun teemme toimemme riittävän laadukkaasti,
saavutamme haluamamme tulokset. Luonnollisesti myyjien osaamisen taso ja
perusta on oltava koulutusten ja kokemuksen myötä oikeanlainen suhteessa
tarvittavaan panostukseen.
RESULT (tulos)
=
EFFORT+ATTITUDE+COMPETENCE+TIME
Saavutamme haluamme tulokset
panostamalla oikealla asenteella ja osaamisella käyttäen aikamme oikein. Aikaan sidotut tulokset voivat olla
suunnittelukauden tavoitteet tai myyntikampanja, joidenka avainluvut löytyvät
yleensä budjetista. Tällaisia tavoitteita voivat olla myynti euroina, myytyjen
tuotteiden määrä, päätettyjen kauppojen määrä, uusien asiakkaiden määrä ja
esim. myynnin lisäys eli kasvuprosentti.
EFFORT (panostus)
Tulokseen päästään tekemällä
päämäärään vieviä toimenpiteitä ja keskittymällä näihin tuloksen kannalta
oikeisiin asioihin eli priorisoimalla. Määrälliset, laadulliset, osaamiseen
liittyvät ja tärkeysjärjestykseen asetetut toimien tavoitteet määräytyvät sen
mukaan missä osassa ja organisaatiota ja missä toimenkuvassa myyjä
työskentelee.
Määrällisiä tavoitteita voidaan
seurata esimerkiksi tapaamisten sopimisessa, valmistelemisessa, toteuttamisessa
ja tarjousten lähettämisessä. Laadullisia
toimenpiteitä eli tehokkuutta voidaan mitata esimerkiksi sovittujen
tapaamisten osumatarkkuuden osalta eli moniko uusista tavatuista/
kontaktoiduista potentiaalisista asiakkaista ostaa tai sovittujen tapaamisten
osumatarkkuuden osalta eli monenko potentiaalisen asiakkaan kanssa päästään
jatkokeskusteluun vaikka tapaamisen myötä. Lisäksi voidaan mitata aiemmin
hankittujen asiakkaiden osalta päätöksen saamiseen tarvittavien kontaktien
määrää tai tehokkuutta tuotteiden ja palveluiden myynnissä. Laadullinen
kehittyminen ei kuitenkaan automaattisesti yksinään merkitse parempia tuloksia,
vaan sen lisäksi on käytettävä riittävästi aikaa,
jotta määrät saadaan kuntoon.
Priorisointi määrien osalta antaa
meille käsityksen siitä, mitä pitää tehdä ensin mahdollisimman hyvän tuloksen
saavuttamiseksi. Määrinä tai suhteellisina osuuksina määritetyistä tavoitteista
voi mainita esimerkkinä tapaamispyyntöjen esittämiseen käytetyn ajan päivässä,
valmisteluihin käytetyn ajan päivässä, käyntien/ kontaktien määrän olemassa
olevien asiakkaiden luona tai uusien asiakkaiden käsittelyyn käytetyn ajan.
Myöskään tässä toimenpiteet eivät välttämättä vie suoraan tuloksiin, vaan
tarvitaan aikaa. Esimerkiksi
tapaamisen sopiminen tuo tuloksia (myynitä) vasta tapaamisen toteuduttua ja
kaupan synnyttyä. Tulosten syntymiseen kuluvan ajan arvioiminen on tärkeää.
Panostukseen liittyviä
toimenpiteitä ja niiden tavoitteita määrittäessä on tärkeää pitää mielessä
toimenpiteen ja tavoitellun (myynti)tuloksen välinen seuraussuhde.
Epäoleellisiin tietoihin ja lukuihin keskittyminen voi viedä huomion tuloksiin
vieviltä toimilta ja tulosten kannalta
mielenkiintoisilta asioilta.
ATTITUDE (asenne)
Myyjällä täytyy olla
sisäsyntyinen halu onnistua myynnissä ja lisäksi halu kilpailla auttaa usein
onnistumisessa. Oikea asenne kumpuaa halusta onnistua myyntityössä ja halusta
menestyä. Toimintaan liittyvä asenteen tekijä on motivaatio. Lisäksi
asenteeseemme vaikuttavat tiedolliset ominaisuudet kuten mielipiteet, arviot ja
tieto sinänsä. Tunnepitoiset asenteen tekijät vaikuttavat siihen, pidämmekö vai
emmekö pidä jostain asiasta.
Motivaatio on sisäsyntyistä,
mutta esimies voi auttaa myyjiä omien motivaatiolähteiden löytämisessä ja
niiden muistamisessa. Itsensä johtamisessa motivaatiolähteitä voi löytää
samojen menetelmien avulla esimerkiksi kirjoittamalla ylös syitä, miksi tekee
myyntityötä ja mikä siinä on palkitsevinta. Listaa voi lukea aina tarpeen
tullen itsekseen tai yhdessä esimiehen kanssa ja sillä tavoin pitää
positiivista asennetta yllä. Mindfulness-harjoitukset auttavat omien arvojen ja
asenteen selvittämisessä. Arvot (kuten ympäristö, kulttuuri, uskonto ja
kokemuksetkin) vaikuttavat asenteisiimme. Arvojesi tiedostamiseksi voit käydä
tekemässä harjoituksen Oivasta: http://oivamieli.fi/arvoalueet.php
Hyvä myyjä arvostaa työtään ja
haluaa onnistua siinä. Myös asenteemme myytäviin tuotteisiin ja palveluihin
vaikuttaa onnistumiseemme. Jopa asenne yritystämme tai yrityskulttuuria kohtaan
vaikuttaa onnistumiseemme. Itse olen menettänyt uskoni pari kertaa
työnantajayrityksiini tai niiden tuotteisiin ja päätynyt vaihtamaan työpaikkaa.
Työnantajalla on mahdollisuus vaikuttaa myyjien asenteisiin omalla
toiminnallaan ja kulttuurillaan.
Negatiivisen asenteen omaavat
sanovat usein olevansa vain realisteja ja realistisuutta todella
tarvitsemmekin. Positiivisella asenteella tekeminen on kuitenkin todistetusti
mielekkäämpää ja tuloksellisempaa. Ääripäitä on syytä välttää tässäkin asiassa.
Realistisuus positiivisuudella tuettuna tuo parhaat tulokset.
Asenteista olen kirjoittanut
lisää toisessa blogissani http://trainettaone.blogspot.fi
esim. 26.1.2015 Asenteet ja arvot sekä 27.1.2015 Asenteen korjaaminen läsnäolon
voiman avulla.
COMPETENCE (osaaminen/ pätevyys)
Osaaminen, valmiudet ja
henkilökohtaiset ominaisuudet vaikuttavat pätevyyteemme ja toimintamme
ammattimaisuuteen. Osaamistamme ja valmiuksiamme ovat tuotetuntemus,
myyntipuheen osien hallinta ja taito tuoda esille lisäarvo (ROI), alan
tuntemus, suunnittelutaidot ja yhteistyötaidot. Aiemminkin mainitut asenteet ja
motivaatio ovat esimerkkejä henkilökohtaisia ominaisuuksiamme, jotka
vaikuttavat kykyymme saavuttaa tuloksia ja työrooliimme yleensäkin.
Pätevyytemme on perusta, jolta toimintamme lähtee tuloksia kohti. Pätevyytemme
kehittyy, kun asetamme itsellemme ja myyjillemme tavoitteita niillä alueilla,
joilla kehittymisemme ja muutos parempaan on mahdollista. Tässäkin on otettava
huomioon aika, jossa kehittymisen on
mahdollista toteutua. Pätevyyden kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista
voidaan seurata esimerkiksi pistejärjestelmällä, jolla kuvataan
kehittymistarvetta esimerkiksi kouluarvosanoin missä olen nyt - mihin haluan
päästä.
TIME (aika)
Tavoitteemme tulee olla aikaan
sidottuja. Laadullisen kehittymisen lisäksi tarvitsemme aikaa saada määrät
kuntoon. Priorisointi liittyy myös rajalliseen aikaamme. Priorisoitujen
toimiemme esimerkiksi käynnin varaamisen jälkeen kuluu aikaa kaupan syntymiseen
ja siihen kuluvan ajan arvioiminen on tärkeää. Kehittymisemme vaatii aikaa.
Ajankäyttömme on siis ratkaisevan
tärkeää onnistumisemme kannalta ja siitäkin olen kirjoittanut enemmän toisessa
blogissani: http://trainettaone.blogspot.fi
esimerkiksi 29.1.-5.2.2015. Lisäksi löydät ajanhallintamatriisin mm. seuraavasta
esityksestä: http://www.haus.fi/midcom-serveattachmentguid-1e0380d701997ee380d11e096fe754b8b545ecc5ecc/tihinen_riitta_ajankayton_hallinta_just.pdf
REACT - mallin aika ja asenne voidaan käsitellä
myyntityössäkin erillisinä kokonaisuuksina ja voimme käsitellä REC- mallia
(tulos-panostus-pätevyys) yhtenä napakampana kokonaisuutena. Tämän mallin
(REACT/REC) avulla myyjä ymmärtää tarvittavat ja hänen toteutettavissaan olevat
muutoksen tarpeet tavoiteltujen tulosten saavuttamiseksi sopivina paloina.
Myyntitiimi voi mallin avulla suunnitella toimintaansa ja sen yksittäisiä
toimia tai panostuksia varmistaen samalla resurssien, kuten ajan, osaamisen ja
taloudellisten edellytysten saatavuuden. Kaikkein tärkeintä on pitää mielessä
syyn ja seurauksen suhde toivottuihin tuloksiin nähden. Yksittäiset myyjät ja
myyntitiimit voivat hahmottaa mallin avulla toivottujen tulosten kannalta
tärkeimmät panostukset, osaamisen kehittämisen tarpeen ja resurssit. Malli
toimii tavoitteiden asettamisen ja suunnittelun apuvälineenä kaikilla osa-alueilla.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti