27.3.2015
Yhteenkuuluvuusvaiheessa ryhmän jäsenet kokevat voimakasta
tyytyväisyyden tunnetta, joka johtuu ratkaistuista konflikteista. Tämän vaiheen
alussa hyvä henki pyritään säilyttämään ja esimiehen kannattaa säilyttää
positiivinen kehityksen kulku kaikin keinoin. Ryhmän jäsenet ovat erittäin
halukkaita toimimaan yhteistyössä ja ymmärtämään muita ryhmän jäseniä. Tiimillä
on myös voimakas ryhmätunne ja he keskittyvät hyvään ilmapiiriin.
Halu ymmärtää muita ja tehdä yhteistyötä aiheuttaa sen, että
erimielisyydet käsitellään ryhmässä nopeasti niiden ilmennyttyä ja esitettyihin
ehdotuksiin suhtaudutaan avoimesti kysymällä tarkennuksia arvioiden ja
reagoiden niihin. Tiimiltä tulee toteuttamiskelpoisia ehdotuksia ja
ratkaisuille ollaan valmiita esittämään korkeita vaatimuksia
yhteisymmärryksessä.
Voimakas ryhmätunne ilmenee tiimin jäsenten tyytyväisyytenä
ryhmän toimintaan ja omiin rooleihin. Ryhmä ilmaisee selkeästi haluavansa
ylläpitää ja lisätä sopusuhtaista yhteistoimintaa ja he odottavat toisiltaa
yksimielisyyttä. Muita työryhmiä saatetaan pitää huonompina ja ryhmä kokee
olevansa vahvoilla. Kaikilta ryhmän jäseniltä odotetaan lojaalisuutta,
ryhmäajattelu on tyypillistä ja tiimin identiteettiä pyritään puolustamaan.
Yhteenkuuluvuusvaiheen jälkimmäisessä osassa kommunikointi
on positiivista, ongelmat ratkaistaan mahdollisuuksien mukaan tehokkaasti,
jäsenet luottavat toisiinsa ja arvostavat toisiaan. Tehokas ongelmanratkaisu
näkyy tiimin jäsenten tehokkaana valmistautumisena suoritettaviin tehtäviin.
Ryhmän jäsenet tuntevat toisensa jo todella hyvin ja he pitävät konflikteja
yhteisinä ongelmina sekä kehittymismahdollisuuksina kaikille jäsenille. Tiimin
jäsenten välisiä erimielisyyksiä ratkaistaan ilman työtehtävien laiminlyöntiä.
Ryhmä tekee päätöksiä myös erimielisyyksiäkin sisältävien keskustelujen avulla.
Kommunikaatio on positiivista, rehellistä, spontaania ja avointa. Luottamus ja
toisten arvostus näkyy vähäisenä henkilökohtaisen hyväksynnän tarpeena, koska
kaikki kokevat jo saavansa muiden tiimin jäsenten arvostusta. Luottamus on
vahva ja tiimin jäsenet tukevat toisiaan odotetusti. Yhteenkuuluvuuden tunne on
ehdotonta ja tiimin jäsenten välit ovat lämpimät. Ryhmäjako ei aiheuta jäsenten
välillä kateutta ja jokainen saa päättää miten paljon ja missä haluaa
osallistua ryhmän toimintoihin.
Esimiehen näkökulmasta on tärkeää osoittaa auktoriteettinsa
ja delegoida tehtäviä esimerkiksi kohtelemalla kaikkia yksilöitä vastuullisina
ryhmän jäseninä. Esimies voi myös kehittää molemminpuolista luottamusta, olla
valmis delegoimaan pätevimmälle henkilölle, sallia keskustelut ryhmän
tavoitteista ja kehityksestä varmistaen kuitenkin yksimielisyyden keskustelun
loppuvaiheessa. Esimies voi tukea ja varmistaa ryhmää keskittymään työtehtävien
lisäksi riittävästi myös ryhmän itsensä kehittämiseen ja siihen sitoutumiseen.
Esimies voi myös huolehtia, että jokaisen ryhmän jäsenen tehtävät ovat
kehittäviä ja mielenkiintoisia sekä auttaa tiimiä tekemään objektiivisia
päätöksiä. Esimies on osa työryhmää, eikä hänen kannata jäädä ryhmän
ulkopuolelle asemansa vuoksi. Tällä esimies estää sinä ja me –ilmapiirin syntymisen.
Esimiehen kannattaa näin ollen osallistua sekä yksittäisen tiimin jäsenen, että
koko tiimin tehtäviin ja toimintaan. Vakavatkin konfliktit kannattaa käsitellä
heti niiden ilmetessä ja näin saat johdonmukaisen toiminnan avulla arvostusta
tiimiläisiltäsi.
Tiimin jäsenistä niin kuin ihmisistä yleensäkin saa parhaan
esille juuri luottamalla heihin. Tietoinen kuuntelu ja tietoinen keskustelu
ovat tärkeitä esimiehen työkaluja tässäkin vaiheessa. Harjoittelemme
seuraavaksi tietoista kuuntelemista kuten aiemminkin, mutta nyt keskitymme
sisällön sijasta kuuntelemaan tunteita. Tätä kutsutaan empaattiseksi
kuunteluksi.
Ensin voit kuunnella, mitä
parisi sanoo miettien keskittyneesti samalla, mikä tunne hänen puheessaan on. Kun sitten alat tarkistaa vuorollasi ymmärsitkö puheen oikein, sanotkin: ”Kuulen, että tunteesi on …”. Näitä harjoituksia
voit tehdä esimieskollegojesi kanssa tai teettää harjoituksen tiimisi
jäsenillä. Keskeyttämättömän puheen aiheita voivat olla esimerkiksi vaikea
työtilanne tai ristiriita eri henkilöiden välillä työpaikalla. Keskustelun
aiheena voi olla myös tilanne, jossa tunsit toisen ihmisen tuskan tai ilon
onnistumisesta.
Keskustelun jälkeen voitte yhdessä miettiä miten keskustelu
sujui.
Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti