perjantai 29. huhtikuuta 2016

Hermeen taikasauva muuttaa kaiken kullaksi

29.4.2016

Lääkäri, psykoterapeutti ja filosofin vastaanottoa pitävä Antti S. Mattila on kirjoittanut kirjan ”Näkökulman vaihtamisen taito” (2006), jossa käsitellään mm. kaupallisillakin aloilla tunnuksena käytettävää Hermeen taikasauvaa ja sen symboliikkaa. Näkökulman vaihtaminen auttaa meitä myyntialankin ammattilaisia työssämme. Niin koulutuksemme kuin valmennuksemmekin pitäisi tukea lapsuudesta asti kehittämäämme mentalisaatiokykyä eli kykyä pitää mieli mielessä ja eläytyä toisten mieliin sekä kykyämme näkökulman vaihtamiseen uuden oppimisen avulla. Näkökulman vaihtamisen taito eli Hermeksen taikasauva voidaan ottaa käyttöön entistä tietoisemmin myyntityössäkin ja se muuttaa kullaksi kaiken, jota sillä kosketetaan. Filosofit antiikin Kreikassa ja Roomassa olivat mestareita näkökulman vaihtamisen taidossa ja filosofi Epiktetos on todennut etteivät meitä vaivaa asiat sinänsä vaan ne käsitykset, jotka meillä on näistä asioista. Stoalaiset pyrkivät säilyttämään mielen tyyneytensä ja kehittämään tyyneyden taitoa vaikeissakin tilanteissa nimenomaan vaihtamalla näkökulmaa. Epiktetos totesikin pystyvänsä osoittamaan asioiden hyvät puolet juuri näkökulmaa vaihtamalla.


Hermes tunnetaan antiikin Kreikan ajoilta jumalten sanansaattajana ja jumalten viestien tulkitsijana. Hän oli myös kauppiaiden suojelija. Hermeksen taikasauva Caduceus tai Kerykelon on siivekäs sauva, jonka ympärillä on kaksi käärmettä kietoutuneena.  Sauva on kultaa ja pitää omistajansa vahingoittumattomana. Se auttaa kantajaansa suoriutumaan kaikista tehtävistä, olivatpa ne sitten hyviä sanoja tai tekoja. Sauva on myös rauhan symboli ja tuo kantajalleen kykyä synnyttää harmoniaa ja rauhaa. Sauvan avulla kaiken voi muuttaa kullaksi eli kantajalla on esimerkiksi kyky löytää aina uusi näkökulma. Hermes ja hänen sauvansa Caduceus liittyvät tulkinnan taitoon, kaupankäyntitaitoon ja rauhanrakentamiseen, joissa kaikissa tarvitaan taitoa vaihtaa näkökulmaa.

Elämässämme tilanteiden tosiasioita ei voi enää muuttaa, mutta voimme valita suhtautumistapamme niihin. Uudet, luovat ratkaisut syntyvät, kun kykenemme näkemään asiat uudessa valossa ja katsomaan asioita eri kanteilta ja perspektiivistä. Samoin on ongelmien ratkaisemisen kanssa. Tarvitsemme kykyä kyseenalaistaa tutut ja yleiset näkemykset ja kykyä nähdä asiat toisin silmin. Kaikki näkökulmamme ovat yleensä suhteellisen kapeita ja rajoittuneita. Näemme ja huomaamme vain hyvin kapean osan maailmastamme. Sen vuoksi tarvitsemme toisiamme esittämään erilaisia näkemyksiä, kokemuksia ja vastaväitteitä eli dialogia, joka rikastaa omaa rajoittunutta ymmärrystämme, joka näyttää meille asiat eri valossa ja joka auttaa meitä kasvamaan oman rajoittuneen minämme yli. Puhumisen, kuuntelemisen ja ymmärtämisen taidot vaativat näkökulman vaihtamisen taitoa. Huumorintaju, luovuus ja ongelmien ratkaisu hyötyvät näkökulman vaihtamisen taidostamme. (Antti S. Mattila, Näkökulman vaihtamisen taito, 2006)

Kun meillä on kyky tehdä uusia tulkintoja näkemästämme ja kuulemastamme, osaamme kääntää reklamaation uudeksi ja mahdollisesti isommaksikin kaupaksi. Taito on meille myyntityön ammattilaisille siten elintärkeä ja voimme kehittyä siinä nopeammin mielikuvaharjoitteiden ja mindfulness-harjoittelun avulla.

Urheilijat käyttävät usein jotain talismania, joka tuo heille onnea ja keskittymiskykyä tärkeissä kilpailuissa. Meille myyntialan ammattilaisille Hermeen sauva käy hyvin talismaniksi. Mikä on sinun keskittymistä ja onnea tuottava talismanisi? Onko myyjilläsi ja kollegoillasi sellaisia? Keskustelkaa aiheesta ja jakakaa kokemuksia. Vaikka omien lippalakin lipan pyyhkäisyjen (esimerkiksi urheilijoilla)  avaaminen tiimissä voi tuntua aluksi vieraalta, huomaatte nopeasti useimmilta löytyvän tällaisia keskittymistä ja kaupantekoa edistäviä tapoja tai onnenkaluja. Niiden tarkoitus on toimia ankkureina (vrt. ankkurit NLP:ssä) onnistumisen mielentilan saavuttamiseksi eikä kyseessä siten olekaan taikausko, jollaiseksi nämä talismanit ja onnea tuottavat tavat usein mielletään. Ellei sinulla ja myyjilläsi vielä ole sellaisia, niin alkakaa luoda niitä liittämällä johonkin esineeseen tai tapaan mielikuvia onnistuneista kaupoista.


Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti