maanantai 8. helmikuuta 2016

Lähestymistapoja kouluttamiseen

8.2.2016

Ilman laadukasta koulutusta ei saada menestyviä myyjiä eikä ilman myyntiprosessin osaamista saada tuloksia. Tarvitsemme siis niin oikeanlaista sisältöä kuin asiallista kouluttamistakin synnyttääksemme huippumyyjiä yrityksissämme. Tasapaino on tärkeää eikä pelkkä tietosisältö ilman asiallista oppimaan oppimista riitä.

Erilaisia opettamisen lähestymistapoja on lukuisia:
·      Pintasuuntautunut vs. Syväsuuntautunut
·      Holistinen vs. Atomistinen
·      Opiskelijakeskeinen vs. Opettajakeskeinen
·      Dialoginen vs. Interaktiivinen
·      Sisältölähtöinen vs. Oppimislähtöinen
·      Jne.

Opiskelija- ja opettajalähtöisyyden sijasta voimme käyttää tässä nimityksiä oppimislähtöinen ja sisältölähtöinen opetustapa. Opettamisen oppimislähtöinen lähestymistapa on sisältölähtöistä lähestymistapaa kattavampi ja kehittyneempi.

Opiskelijalähtöinen oppiminen on dynaamista eli muuttuvaa ja kehittyvää. Se on myös kontekstispesifi eli siihen vaikuttavat opetustilanne, opiskelijat ja opetusmenetelmä. Eri aloilla lähestymistavoissa nähdään alakohtaisia eroja. Opiskelijalähtöinen lähestymistapa on myös vuorovaikutuksessa opiskelijan lähestymistavan kanssa niin, että kouluttajan tai esimiehen  eli opettajan lähestymistapa vaikuttaa opiskelijan lähestymistapaan ja sitä kautta oppimistulosten laatuun.

Sisältölähtöinen opetustapa on suunnittelun näkökulmasta tarkkaa, opetuskäytännöt eivät vaihtele ja arviointikäytäntö on tietojen arviointia. Oppimislähtöisen opetustavan opetusprosessi on puolestaan suunnittelun näkökulmasta joustavaa, opetuskäytäntöihin vaikuttaa konteksti ja arviointi on osaamisen arviointia.

Oppimisympäristön ilmapiiri on sisältölähtöisessä oppimisympäristössä opettajan vastuulla, vuorovaikutus ei ole olennaista, oppilaiden rooli on passiivisempi ja opettaja on asiantuntijan roolissa. Oppimislähtöisessä opetustavassa ilmapiiri ja vuorovaikutus edistävät oppimista, opiskelijoiden rooli on aktiivinen ja opettaja on oppimisen edistäjä.

Sisältölähtöisen oppimistavan oppimiskäsitys on muistamista kun oppimislähtöisen opetustavan oppimiskäsitys on ymmärrystä. Vain ymmärtämisen kautta muutamme asenteitamme ja käyttäytymistämme haluttuun suuntaan.

Muuttuva ja kehittyvä dynaaminen opetustapa, jota myynnin kouluttamisessa usein käytetään, pyrkii vastaamaan oppilaiden erilaisiin tarpeisiin oppimistapojensa mukaisesti. Myyntikoulutuksissa annetaan mahdollisuus käyttää uteliaisuutta ja luovuutta spontaaneissa kokemuksissa, joita ei ole etukäteen valmisteltu. Myyjille tarjotaan mahdollisuus havainnoida opeteltavaa asiaa eri tavoin ja havainnointivaihe toimii oppimisprosessin lähtökohtana. Tarkemmat analyysit tehdään tarvittaessa pohdintavaiheessa. Analyysien ja pohdinnan avulla selvitetään taustalla vaikuttavia ajattelutapoja ja teorioita. Uuden tiedon vertaaminen aiempiin kokemuksiin luo mahdollisuuden oppia ymmärtäen asian perusteellisesti. Analyysejä ja suoraviivaista ajattelua suositaan ja käytetään loogista ja vähitellen rakentuvaa päättelyä, joka perustuu teoriaan. Myyjät oppivat myös johtopäätöksiä ja oletuksia tekemällä. Omiin kokemuksiin perustuvat johtopäätökset ovat tämän kokeiluvaiheen luoma mahdollisuus oppia uutta ymmärtämisen lisääntyessä.

Tähän päivään sopii erinomaisesti hengityksen seuranta-harjoitus Oivasta: http://oivamieli.fi/hengityksen_seuranta.php .


Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti