11.5.2015
Aamupalaveri toimii hyvin edellisen päivän tai viikon
tulosten tarkasteluun ja tulevan päivän tai päivien toimien suunnitteluun.
Aamupalaveri voi toimia motivaation parantajana, energian antajana ja henkisenä
valmentautumisena asiakkaiden kohtaamiseen. Aamupalaverin runko voi olla
esimerkiksi seuraavanlainen: valmistelut, edellisen päivän tai viikon tulos,
käytännön asiat ja tiedottaminen, lyhyt myyntikoulutus (päivittäin tai
esimerkiksi maanantaisin), päivän tavoite ja lopetus.
Panostus ja pätevyys ovat onnistuneen myyntituloksen
päätekijät. Myyntiorganisaatioissa panostusta tehostetaan usein erilaisilla
myyntikilpailuilla ja pätevyyttä voidaan vastaavasti lisätä lyhyillä
täydentävillä myyntikoulutuksilla. Aamupalaverien on tarkoitus kestää vain
15-30 minuuttia, joten niissä toteutettava myyntikoulutus ei voi olla kokonaan
uuden asian opettelua. Lyhyen myyntikoulutuksen tarkoitus on sen sijaan
muistuttaa olennaisista myyntiin vaikuttavista asioista ja syventää
harjoittelun myötä aiemmin opittuja asioita. Tällaisten lyhyiden
koulutushetkien avulla saadaan puhtia myyntitiimin toimintaan, lisätään
valppautta tietoisuustaitojenkin avulla ja autetaan valmistautumaan asiakkaiden
kohtaamiseen. Esimiehen tehtävä on luoda palavereihin mukava ja yleensä
vauhdikas tunnelma, joka lisää myyjien aktiivisuutta. Vaihtoehtoisesti tiimin
esimies voi käyttää rauhallista mielikuvaharjoittelua tai
mindfulness-meditaatiota keskittymiskyvyn ja optimaalisen toimintakyvyn
saavuttamiseksi.
Iltapäiväpalaverissa tarkistetaan päivän myynti ja käydään
läpi onnistumiset sekä korjattavat ja tehostettavat toimenpiteet.
Iltapäiväpalaverin luonne ja tarkoitus vaikuttaa palaverin pituuteen.
Iltapäiväpalaverit eivät ole aina välttämättömiä, mutta esimerkiksi ongelmien
selvittämiseen, useiden uusien myyjien tukemiseen ja neuvomiseen, budjetin alittamisen
käsittelyyn ja seurantaa tarvitsevan tiimin käsittelyyn ne ovat oivallisia. Jos
tiimi alittaa budjettinsa toistuvasti, aamupalaveri voidaan käyttää tuleviin ja
positiivisiin asioihin ja iltapalavereissa voidaan käyttää aikaa ongelmien
ratkaisuun työpäivän loppupuolella.
Viikkopalaverit toimivat parhaiten myyntitiimin yhteisten
sekä henkilökohtaisten tavoitteiden seurantapalaverina. Perjantaille
erinomaisesti sopiva viikkopalaveri on hyvä mahdollisuus antaa palautetta
onnistuneista myyntitilanteista, kilpailuista ja saavutetuista tavoitteista.
Onnistumiseen johtaneet toimet kartoitetaan ja määritellään tulevalle viikolle.
Viikkopalaverin kulku voi olla esimiehen näkökulmasta esimerkiksi seuraava:
valmisteluvaihe, aloitus, kuluneen tai edellisen viikon tulos, tulevan viikon
tai muun kauden tavoitteet ja niihin liittyvät toimet, menettelytapojen
seuranta, lopetus ja viikkopalaverin jälkeen toteutettavat toimet.
Palaverien ja lyhyiden koulutushetkien onnistunut suunnittelu
ja vetäminen onnistuu paremmin keskittyneenä ja tietoisena. Päivän
tietoisuusharjoituksena voit tehdä tietoinen syöminen-harjoituksen kahvi- tai
ruokatunnilla ihan huomaamattomasti: http://www.oivamieli.fi/tietoinen_syominen_exercise.php
.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEttaitä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti