26.5.2015
Sen lisäksi, että esimiehen ja kouluttajan kannattaa ottaa
huomioon myyjien erilaiset opiskelutekniikat ja parhaat oppimistilanteet sekä
oppimistyylit (visuaalinen= näkemällä, auditiivinen= kuulemalla,
kinesteettinen= liikkeen ja tekemisen avulla, taktillinen= käsin tekemisen ja
koskettamisen avulla), kannattaa huomioida onko myyjä holistinen vai
analyyttinen oppija ja työntekijä.
Analyyttinen myyjä etenee mielellään yksityiskohdista
kokonaisuuksiin, kun holistinen myyjä etenee puolestaan kokonaisuuksista
yksityiskohtiin. Tästä syystä kouluttajan ja esimiehen kannattaa ottaa huomioon
opeteltavan asian esittelyssä selkeä jako ja esitellä opetettava asia ensin
käsite- tai otsikkotasolla ja antaen siitä seuraavaksi lyhyen kuvauksen
esittelemällä periaatteet, eri vaiheiden pääkohdat ja tekijät sekä lopuksi
yksityiskohdat kuten esimerkiksi lehtiartikkeleissa. Näin sekä analyyttinen,
että holistinen oppija saa koulutustilanteesta parhaalla tavalla tarvitsemansa
tiedon.
Yksityiskohtiin keskittyvä analyyttinen myyjä haluaa tietää
yksityiskohtaisesti käsiteltävän asian osat ja hän etenee yksityiskohdista
kokonaisuuteen. Analyyttinen myyjä tekee yleensä yhden asian kerrallaan loppuun
asti. Tarkkana ihmisenä hän ei pidä epämääräisistä kysymyksistä ja tarvitsee
tietoja ja faktoja päätöksen tekoon.
Kokonaisuuksien kautta oppiva holistinen myyjä haluaa tietää
ensin asiakokonaisuuden ja kurssin rungon, jotta ymmärtää mihin opeteltava asia
liittyy. Lisäksi holistinen myyjä haluaa tietää mitä hyötyä opeteltavasta
asiasta on eli kuinka tärkeä se on hänen onnistumiselleen. Holistinen myyjä
lukee tekstistä pääasiat ja liittää ne henkilökohtaisiin kokemuksiin.
Holistinen myyjä tekee tunnepitoisia päätöksiä ja hän voi tehdä useita asioita
yhtä aikaa edeten aina kokonaisuudesta yksityiskohtiin.
Päivän harjoituksena voit tehdä Tietoisen syvähengityksen harjoituksen:
http://www.joustavamieli.com/2012/05/uusi-tietoisuustaitoharjoitus-julkaistu.html
.
Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti