13.5.2015
Avainlukuja voi olla esimerkiksi laadullisia ja määrällisiä.
Laadullisilla avainluvuilla mitataan miten hyvä myyjä tai tiimi on tuotteiden
ja palvelujen myynnissä eli millaista kauppaa he tekevät. Ne voivat olla
esimerkiksi lehti-ilmoitusten myyjillä ilmoitusten koot, digimainonnan myyjillä
bannereiden koko ja sijainti tai erilaisten markkinointipakettien koot. Tämän
avainluvun avulla selvitetään myyjän tuotetuntemuksen osaaminen ja kyky
välittää tuotetietoja asiakkaille myyntitapaamisissa. Esimiehen tehtävä on
miettiä miksi toiset onnistuvat myymään yrityksen tuotteita ja palveluita,
mutta toiset taas eivät. Useimmiten vastaus kysymykseen on tuotetietojen puute
ja ongelma ratkeaa koulutuksen avulla osaamista lisäämällä. Määrällisillä
avainluvuilla mitataan ostavien ja kontaktoitujen, mutta ei ostavien
asiakkaiden määrää tai myyjän käyntien tai puheluiden määrää päivässä, viikossa
tai kuukaudessa.
Avainlukujen avulla saadaan näin analysoitua myyjää tai
myyntitiimiä sekä tuotteiden ja palveluiden menekkiä myyjäkohtaisesti.
Avainlukujen analyysiin perustuen voidaan tehdä tarpeellisia muutoksia, koska
niiden avulla on voidaan selvittää tuloksiin vaikuttaneet syyt. Näin myyntityön
euromääräinen seuranta ei ole ainoa käytettävissä oleva avainluku. Avainlukujen
avulla kokemusten vaihtaminen myös myyntitiimien välillä onnistuu yhtenäisten
vertailuarvojen avulla. Avainlukujen avulla kehitetään myyjien osaamista ja
panostusta ohjaamalla, seuraamalla ja tuloksia seuraamalla keskusteluissa,
yhteiskäynneillä ja –kuunteluissa sekä palavereissa.
Päivän mindfulness harjoituksena voit tehdä ankkurointiharjoituksen
osoitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=i2iax5e05M0
.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEttaitä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti