4.5.2015
Jokaisen myyjän henkilökohtaista kehitystä tarkastellaan kehityskeskustelussa,
jonka tavoitteena on lisäksi miettiä pidemmän aikavälin henkilökohtainen
strategia myyjän toimintaa varten, keskustella mahdollisesti arkaluonteisista
työsuhteeseen liittyvistä asioista sekä selventää pidemmän aikavälin
vaatimuksia ja odotuksia. Lyhyen aikavälin odotukset budjetin toteuttamiseen ja
tuloksen aikaansaamiseen käsitellään REACT –keskusteluissa viikon, kahden
viikon tai kolmen viikon välein.
Kehityskeskusteluissa voidaan käsitellä esimiehen myyjän
toimintaan liittyvistä odotuksista esimerkiksi tiimin osana toimimista.
Keskustelun aikana voidaan myös selventää myyjään kohdistuneita odotuksia,
kuten myyjän oman panoksen ja tilanteen ymmärtäminen sekä myyjän toiminnan
lojaalius, sitoutuneisuus ja positiivisuus. Nämä ovat yleensä organisaation
työsopimukseen kirjaamattomia ja ääneen lausumattomia työnantajan odotuksia,
jotka esimies voi ottaa kehityskeskustelussa esiin varmistaakseen toiminnan
samansuuntaisuuden. Myös ääneen lausuttuja vaatimuksia voidaan käsitellä
samalla tavoin samansuuntaisuuden varmistamiseksi.
Kehistyskeskustelu toteutetaan organisaation jokaisella
tasolla ja sen valmistellaan ja sovitaan hyvissä ajoin. Keskustelu voi kestää
kahdesta neljään tuntia ja se pidetään osapuolille neutraalissa tilassa, kuten
neuvotteluhuoneessa. Keskustelun ilmapiiri pyritään pitämään epävirallisena ja
se poikkeaa työpaikan tavanomaisista keskusteluista. Jos keskustelu voidaan
pitää toimiston ulkopuolella, myyjä aistii tilanteen poikkeavan normaalista
REACT-keskustelusta paremmin. Kaikilla työntekijöillä on oikeus kehityskeskusteluun,
joka ei ole itseisarvo, vaan se on lopputulokseltaan rakentava. Epäonnistuneen
kehityskeskustelun jälkeen myyjä saattaa pitää sitä vain parina vapaatuntina
toimiston ulkopuolella.
Keskustelun aikana voi sopia organisaation tavoitteiden
mukaisista myyjälle asetettavista yksilöllisistä työ- ja kehitystavoitteista,
toiminta- ja kehityssuunnitelmista tavoitteiden toteuttamiseksi sekä
toimintasuunnitelman seurannasta ja seuraavasta tarkistusajankohdasta.
Yrityksen tilanne ja toiminta, myyjän työ kuluneen vuoden aikana, myyjän
motivaatio, asenne, terveys, ympäristö, pätevyys ja palaute esimiehelle sekä
alaisen tulevat tavoitteet ovat kehityskeskusteluissa usein käsiteltyjä
pääkohtia.
Jatkamme huomenna tarkemmin kehityskeskustelun vaiheista,
mutta tänään voit tehdä jälleen entuudestaan tutun mindfulness-harjoituksen
Istumameditaatio: tietoisuus äänistä ja ajatuksista, joka löytyy sivulta 13
osoitteesta: http://www.sosiaalisairaala.fi/koulutusmateriaalia/Mindfulness_harjoituksia_2006.pdf
.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti