tiistai 19. toukokuuta 2015

Oppiminen ja kouluttaminen

19.5.2015

Ne yritykset, jotka pystyvät esimerkiksi markkinatutkimusten ja tulosten analysoinnin avulla kehittämään uutta tietoa ja käyttämään sitä nopeasti, menestyvät parhaiten. Menestyksen edellytyksenä on myös tiedon nopea omaksuminen, joka mahdollistetaan oppimista edistävän ympäristön luomisella.

Oppiminen on koko eliniän jatkuva prosessi. Nykyisin oppimista pidetään tietämyksen ”rakentamisena” uuden tiedon ja aikaisemmin hankittujen tietojen ja kokemusten avulla. Eli oppiminen on nykykäsityksen mukaan konstruktiivista. Oppimisen tunnusmerkkejä ovat vuorovaikutteisuus, oppimisen ja oppimisprosessin tuloksellisuus, tietoinen ja tarkoituksellinen tai tiedostamaton muutos sekä yksilön pysyvät arvo- ja asennemuutokset tiedoissa, taidoissa ja strategioissa. Oppimisen avulla muunnamme kokemuksemme  ajatuksiksi ja uudenlaiseksi toiminnaksi. Opetellessamme tarvitsemme rohkeutta testata ja kokeilla uusia asioita.

Oppimisen edellytyksenä on ohjaajan syvällinen ymmärrys oppimisprosessin merkityksestä ja se edellyttää asianmukaisesti läpikäytyä kommunikointiprosessia. Useissa myyntiorganisaatioissa käytetään hyviksi havaittuja koulutusprosesseja ja prosessimaista oppimistekniikkaa, jota sovelletaan yksilöllisesti kunkin oppijan oppimistapoihin. Mahdollisimman tehokas aidoissa työtilanteissa oppiminen ja uuden osaamisen soveltaminen käytäntöön ovat tehokkaita oppimistilanteita.

Oppimistavat ovat hyvin yksilöllisiä eikä kaikille oppijoille ole olemassa kaikissa tilanteissa samaa ”oikeaa tapaa oppia”. Oppijat ovat erilaisia keskenään ja yksilötkin oppivat eri tavoin eri tilanteissa. Siitä syystä koulutuksen ja valmentamisen täytyy olla joustavaa ja tarjota mahdollisuuksia käyttää erilaisia oppimistapoja ja –strategioita. Oppijat käyttävät eri aisteja ensisijaisena oppimismenetelmänään ja ne ovat kuvien näkemisen ja luomisen avulla oppivat, kuulon kautta tietoa vastaanottavat sekä toiminnan kautta oppijat. Sen lisäksi henkilökohtaiset  näkemykset ja arvostukset ohjaavat oppimismotivaatiota. Kun oppimiselle annetaan selkeä syy yhteisymmärryksessä ohjaajan ja oppijan kanssa, siitä syntyy yhdenmukainen näkemys ja oppija/ oppijat ovat täysipainoisemmin mukana oppimisprosessissa koulutuksen ja valmennuksen aikana.

Kukaan ei voi oppia toisen puolesta ja jokaisella on oma tapansa oppia omassa oppimiskehyksessään. Aikuisopiskelijoilla iän tuomat elämänkokemukset, näkemykset ja tulkintatavat ovat monimuotoisempia oppimiskehyksen rakennusaineita kuin juuri koulunsa päättäneillä nuorilla. Itseohjautuva oppiminen voi tarkoittaa oppijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin tai oppimisprosessiin perustuvaa oppimista, joka saattaa olla aikuiselle oppijalle puolestaan haastavampaa kuin nuorelle. Aikuisen itseohjautuvan oppimisprosessin käynnistämiseen tarvitaan aikaa ja sosiaalisen verkoston tukea.

Oppimisen haasteet ovat useimmiten psykologisia ja asenteisiin liittyviä oppimisesteitä, jotka ovat saaneet alkunsa jo ehkä lapsuudessamme. Kiittäminen ja kannustaminen on aiemmin ehkä unohtunut  vähättelyn, alistamisen ja pakottamisen keinoja käytettäessä. Palkkioiden ja rangaistusten käyttäminen aiemmassa kouluopetuksessa (behavioristinen oppimisnäkemys) on luonut monille oppimisesteiden optimaalisen kasvualustan. Itsetunnon kehityttyä huonoksi tällaisessa oppimisympäristössä yhdessä kielteisten oppimisasenteiden kanssa ovat synnyttäneet ns. itseaiheutettuja oppimisesteitä. Itsetunto ja oppimiskyvyt liittyvät tutkimusten mukaan selvästi toisiinsa. Oppijan menestykselle on tärkeää tiedostaa omat usein kielteiset asenteensa  oppimista kohtaan ja ymmärtää niiden olevan erillään uusista opittavista asioista. Oppimisen oppiminenkin voi siis viedä aikaa. Asiantunteva tutori, kouluttaja ja esimies voi opetettavan asian lisäksi auttaa oppimisen haasteissa ja tukea oppijaa henkisesti oppimisprosessin eri vaiheissa.


Päivän harjoituksena voit tehdä/ teettää myyjilläsi itsetuntoa vahvistavan myyjän mielikuvaharjoitteen YouTubesta: https://www.youtube.com/watch?v=RKbS45rS-DQ .

Menestystä päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti