20.5.2014
Ilman laadukasta koulutusta ei saada menestyviä myyjiä eikä
ilman myyntiprosessin osaamista saada tuloksia. Tarvitsemme siis niin
oikeanlaista sisältöä kuin asiallista kouluttamistakin synnyttääksemme
huippumyyjiä yrityksissämme. Tasapaino on tärkeää eikä pelkkä tietosisältö
ilman asiallista oppimaan oppimista riitä.
Erilaisia opettamisen lähestymistapoja on lukuisia:
·
Pintasuuntautunut vs. Syväsuuntautunut
·
Holistinen vs. Atomistinen
·
Opiskelijakeskeinen vs. Opettajakeskeinen
·
Dialoginen vs. Interaktiivinen
·
Sisältölähtöinen vs. Oppimislähtöinen
·
Jne.
Löydät niistä lyhyet kuvaukset sivulta: https://koppa.jyu.fi/avoimet/mit/tietotekniikan-opetuksen-perusteet/Opetusmenetelmista-ja-lahestymistavoista/erilaisia-laehestymistapoja
.
Opiskelija- ja opettajalähtöisyyden sijasta voimme käyttää
tässä nimityksiä oppimislähtöinen ja sisältölähtöinen opetustapa. Opettamisen
oppimislähtöinen lähestymistapa on sisältölähtöistä lähestymistapaa kattavampi
ja kehittyneempi.
Opiskelijalähtöinen oppiminen on dynaamista eli muuttuvaa ja
kehittyvää. Se on myös kontekstispesifi eli siihen vaikuttavat opetustilanne,
opiskelijat ja opetusmenetelmä. Eri aloilla lähestymistavoissa nähdään alakohtaisia
eroja. Opiskelijalähtöinen lähestymistapa on myös vuorovaikutuksessa
opiskelijan lähestymistavan kanssa niin, että kouluttajan tai esimiehen eli opettajan lähestymistapa vaikuttaa
opiskelijan lähestymistapaan ja sitä kautta oppimistulosten laatuun.
Sisältölähtöinen opetustapa on suunnittelun näkökulmasta
tarkkaa, opetuskäytännöt eivät vaihtele ja arviointikäytäntö on tietojen
arviointia. Oppimislähtöisen opetustavan opetusprosessi on puolestaan
suunnittelun näkökulmasta joustavaa, opetuskäytäntöihin vaikuttaa konteksti ja
arviointi on osaamisen arviointia.
Oppimisympäristön ilmapiiri on sisältölähtöisessä
oppimisympäristössä opettajan vastuulla, vuorovaikutus ei ole olennaista,
oppilaiden rooli on passiivisempi ja opettaja on asiantuntijan roolissa. Oppimislähtöisessä
opetustavassa ilmapiiri ja vuorovaikutus edistävät oppimista, opiskelijoiden
rooli on aktiivinen ja opettaja on oppimisen edistäjä.
Sisältölähtöisen oppimistavan oppimiskäsitys on muistamista
kun oppimislähtöisen opetustavan oppimiskäsitys on ymmärrystä. Vain
ymmärtämisen kautta muutamme asenteitamme ja käyttäytymistämme haluttuun
suuntaan.
Muuttuva ja kehittyvä dynaaminen opetustapa, jota myynnin
kouluttamisessa usein käytetään, pyrkii vastaamaan oppilaiden erilaisiin
tarpeisiin oppimistapojensa mukaisesti. Myyntikoulutuksissa annetaan
mahdollisuus käyttää uteliaisuutta ja luovuutta spontaaneissa kokemuksissa,
joita ei ole etukäteen valmisteltu. Myyjille tarjotaan mahdollisuus havainnoida
opeteltavaa asiaa eri tavoin ja havainnointivaihe toimii oppimisprosessin
lähtökohtana. Tarkemmat analyysit tehdään tarvittaessa pohdintavaiheessa.
Analyysien ja pohdinnan avulla selvitetään taustalla vaikuttavia ajattelutapoja
ja teorioita. Uuden tiedon vertaaminen aiempiin kokemuksiin luo mahdollisuuden
oppia ymmärtäen asian perusteellisesti. Analyysejä ja suoraviivaista ajattelua
suositaan ja käytetään loogista ja vähitellen rakentuvaa päättelyä, joka
perustuu teoriaan. Myyjät oppivat myös johtopäätöksiä ja oletuksia tekemällä.
Omiin kokemuksiin perustuvat johtopäätökset ovat tämän kokeiluvaiheen luoma
mahdollisuus oppia uutta ymmärtämisen lisääntyessä.
Tähän päivään sopii erinomaisesti hengityksen
seuranta-harjoitus Oivasta: http://oivamieli.fi/hengityksen_seuranta.php
.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti