Tulosten saavuttaminen on myyntityössä ensisijaisen tärkeää
niin myyjille kuin esimiehillekin. Esimies keskittyy tulosten saavuttamiseen
hieman eri näkökulmasta kuin myyjät ja hän pyrkii vaikuttamaan myyjiin niin,
että tulokset kasvavat sovitusti tai pysyvät tietyllä tasolla. Esimies
saavuttaa asemansa nimityksen myötä ja myyjien hyväksyntään perustuvan
luottamuksen ansiosta. Myynnin esimies voi käyttää rooliinsa liittyvää
tunnustettua valtaa ja hänellä voi olla lisäksi henkilökohtaista
auktoriteettia. Esimiehen onnistuminen riippuu hänen kyvystään herättää
positiivisia tunteita, innostusta ja luottamusta myyjissään.
Koska johtaminen on vuorovaikutusta, se edellyttää niin
esimieheltä kuin myyjiltäkin kykyä käyttää kommunikoinnin apuvälineitä.
Tällaisia apuvälineitä ovat aktiivinen kuuntelu, vuoropuhelu, kysymysten
esittäminen, ajatusten myyminen ja kyky antaa rakentavaa palautetta. Suurinta
osaa näistä apuvälineistä tarvitaan jatkuvasti myös varsinaisessa myynnissä ja
nämä apuvälineet ovat tarpeellisia asiallisen vuorovaikutuksen aikaansaamiseksi
tehtävienannossa ja tehtäviä vastaanotettaessa sekä ohjeita, palautetta ja
kannustusta annettaessa.
Näissä taidoissa kehittyäkseen esimies ja myyjä voivat tehdä
jo aiemminkin tutuksi tulleen kuunteluharjoituksen Oivasta: http://www.oivamieli.fi/tietoinen_kuunteleminen.php
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti