27.4.2015
Ohjaamisessa ja valmennuksessa esimiehen rooli on erittäin
suuri, kun taas mentoroinnissa esimiehen rooli pienenee huomattavasti.
Valmennuksessa myös työntekijän rooli kasvaa ohjaukseen verrattuna ja
mentoroinnissa työntekijä on lähes itsenäinen. Myyjien tavoitteellisuus ja
resurssit ovat hyvin erilaisia ja yksilökohtaisesti muuttuvia. Ohjaamiseen, valmennukseen ja mentorointiin perustuvia
johtamistapoja on viisi ja niitä kaikkia kannattaa kehittää tai vahvistaa
esimieskollegojen kanssa esimerkiksi roolileikkien avulla, jotta niiden
käyttöön saa tarvittavaa varmuutta. Toimimalla myyjien ja muiden työntekijöiden
tarpeiden mukaan oikeaa johtamistapaa käyttäen, pääset parempiin tuloksiin
tiimisi kanssa.
Osaavan, mutta ei kovin motivoituneen myyjän kanssa, joka ei
kerro tarpeistaan ja tarvitsee niin kannustusta kuin suoraa puhettakin, esimies
toimii motivoijana. Motivoija kertoo syyt, antaa ohjeita ja auttaa kohdistamaan
tekemisen oikein. Motivoijana
esimiehen on oltava selkeä ja johdonmukainen. Hän kertoo myyjille toiminnan
perusteet ja antaa annettuihin tehtäviin liittyviä ohjeita. Esimies kertoo näin
osaavalle työntekijälle syyt, miksi jokin tietty tehtävä tehdään.
Motivoitunut uusi työntekijä tarvitsee usein tunnustusta,
jotta voi sitoutua työnantajaansa. Hän tarvitsee tietoa tehtävistä ja yrityksen
toiminnasta sekä selkeän määritelmän hyvin tehdylle työlle. Hän tarvitsee myös
kokemusta ja ohjeita, jotta oppii ymmärtämään lausumattomat normit ja
pelisäännöt. Esimies opastaa, selittää ja antaa tietoja neuvonantajana. Neuvonantajana esimies auttaa tietojaan
ja kokemuksiaan jakamalla myyjää päättämään, miten kulloinenkin tehtävä
kannattaa suorittaa. Esimies joutuu melko usein kertomaan, mitä alaisen tulisi
tehdä.
Pätevät, mutta ei tavoitteelliset myyjät tarvitsevat
vahvistusta taidoilleen, tukea, haasteita ja kuuntelevaa esimiestä. Keskustelukumppanina esimies siis
kuuntelee, osallistuu ja kannustaa myyjiään. Esimies voi vahvistaa myyjän
itsetuntoa, kuunnella tämän mielipiteitä ja asennoitumista sekä haastaa häntä
pohtimaan asioita eri näkökulmista. Näin myyjä oppii löytämään erilaisia
ratkaisumahdollisuuksia. Keskustelukumppanina esimies antaa myyjän tehdä
päätöksensä itse.
Innokkaat ja tietyssä määrin kokeneet myyjät tarvitsevat
omien kehityskohtiensa harjoittamista ja he tarvitsevat myös apua menestymisen
edellytyksiin sekä tukea onnistuakseen. Valmentajan
roolissa esimies kannustaa, keskustelee ja valmentaa myyjää. Keskustelut myyjän
kehityksestä ja mielipiteistä sekä toiminnan havainnointi ja ohjeiden antaminen
ovat valmentajan työkaluja näiden innokkaiden ja tietyssä määrin kokeneiden
myyjien kanssa. Valmentajana esimies
myös auttaa näitä myyjiä keksimään ja kehittämään toimivia ja
tuloksellisia menettelytapoja sekä selvittää työn jatkumisen kyseisessä
tehtävässä.
Omistautuneet asiantuntijat tarvitsevat haasteita,
kiinnostavuutta, sitoutumisen tukemista ja nopeaa ongelmaratkaisua. Mentorina
esimies havainnoi, haastaa ja delegoi myyjää. Hän hyväksy tavoitteet ja
seurantamenetelmät yhdessä alaisen kanssa, mutta antaa alaisen päättää
menettelytavoistaan itsenäisesti. Esimies vahvistaa myyjän itsenäisyyttä ja
sitoutuneisuutta.
Tietoisuustaidot auttavat sinua tunnistamaan myyjiesi
tarvitseman johtamistyylin helpommin, koska osaat keskittyä harjoittamisen
myötä kuluvaan hetkeen ja kyseiseen myyjään päivä päivältä paremmin. Tästä
syystä ehdotan sinulle seuraavaa Skanneri- tietoisuus harjoitusta: http://oivamieli.fi/skanneri.php .
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti