9.4.2015
Meidän kaikkien käyttäytymisen taustalla vaikuttavat
erilaiset tarpeet, joita ovat esimerkiksi itsetehostuksen tarve, mukavuuden
tarve, arvostuksen tarve, taloudellinen etu tai oma hyöty, turvallisuuden tarve
ja ystävyyden tarve. Näiden erilaisten ja vaihtelevien tarpeiden vuoksi
suhtaudumme palautteeseen hyvinkin erilaisin tavoin. Edellä mainitut tarpeemme
saavat meidät myös asettumaan puolustuskannalle, jos palaute annetaan meille
väärällä tavalla. Puolustuskannalla ollessamme esitämme erilaisia puolusteluja
sen sijaan, että ottaisimme vastuun tapahtuneesta. Valmentajan on syytä muistaa
tämä palautetta antaessaan.
Puolustellessaan myyjät käyttäytyvät usein saman kaavan
mukaan kuin suuri osa muistakin ihmisistä. Puolustelu alkaa usein ympäröivän
maailman, markkinoiden tai asiakkaiden syyttelystä. Seuraavaksi myyjä saattaa
selittää perhetilanteeseen liittyviä asioita puolustellakseen. Lopulta päästään
myyjään itseensä ja muutettavaan toimintatapaan, joka on asian ytimenä. Tässä
vaiheessa myyjä ymmärtää, että hänen vastuullaan on tarvittavien muutosten
tekeminen ja toiminnan muuttaminen. Aloite ja vastuu muutoksesta on oltava
myyjällä itsellään. Useimmat ymmärtävät heti tehokkaan minä-viestinnän avulla,
että heidän on muutettava käytöstään.
Seuraavan linkin takaa löydät artikkelin, jossa on
alaotsikkona ”Reagointitavat antavat lisäulottuvuutta”. Se valaisee hieman,
miten erilaisille ihmisille kannattaa antaa palautetta. Linkki on: http://kollega.fi/2013/01/palautteenanto-on-taitolaji/
Päivän harjoituksena voit tehdä tänään mindfulness-istumaharjoituksen
osoitteesta:
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti