Myyntivalmentajan ja esimiehen palautteen tarkoitus on
auttaa tiimin myyjiä toimimaan paremmin ja menestyksekkäämmin työssään. Tehokas
tiimityöskentely edellyttää toimivia yksilöiden välisiä suhteita. Niin
negatiivisen kuin positiivisenkin palautteen antamisen ja vastaanottamisen
taitoa kannattaa kehittää aivan samoin kuin siihen liittyvää suoraa ja avointa
kommunikointiakin. Esimies voi kertoa avoimesti, miltä hänestä tuntuu ja miten
hän toimii erilaisissa tilanteissa. Sen seurauksena myyntitiimin jäsentenkin on
helpompi olla avoimia. Tällainen avoin kommunikaatio parantaa luottamusta
esimiehen ja myyntitiimin välillä.
Kaikkiin myyntipuhetta tukeviin osiin kuten, koulutuksiin, myynnin suunnitteluun,
avainlukuihin, palavereihin, yhteiskäynteihin tai -puheluihin ja säännöllisiin
tulos-panos-asenne-osaamiskeskusteluihin sekä kehityskeskusteluihin myyjien ja
esimiesten välillä liittyy myös palautteen anto. Palautteen antamisella
pyritään joko muuttamaan myyjän toimintatapaa tai vahvistamaan ja ylläpitämään
sitä, jotta myyjä voisi kehittyä työssään oikeaan ja haluttuun suuntaan.
Palautteen
antamiseen löytyy erilaisia tekniikoita, joita käsittelemme hieman myöhemmin. Tässä
on kuitenkin joitakin palautteen antamisen yhteydessä muistettavia seikkoja. Myyntitiimiään
valmentavan esimiehen kannattaa muistaa varmistua tiiminsä jäsenten
vastaanottavasta mielentilasta ennen palautteen antoa. Palaute kannattaa
kohdistaa kiertelemättä suoraan henkilöön minä ja sinä sanoja käyttäen. Muiden
mielipiteistä ei kannata puhua, vaan on tärkeää kuvailla itse havaitsemasi
toiminta ja sen seuraukset sinulle itsellesi esimiehenä ja valmentajana. Hyvä palaute
keskittyy tärkeisiin alueisiin, on tarkkaa eikä siinä ole yleisiä väittämiä.
Hyvä palaute kohdistetaan sellaiseen toimintaan, jota myyjä pystyy itsessään
muuttamaan.
Itse koin kerran saavani suuren lahjan negatiivista
palautetta ja korjausehdotuksia saatuani. Palautteen antaja oli varmasti
taidokkain, jonka olen eläessäni kohdannut. Vaikka olosuhteista johtuen sain
kerralla palautetta enemmän kuin pystyin siinä hetkessä sisäistämään ja
tunnelukkoni esti viestin täydellisen sisäistämisen, olen iloinen saamastani
rehellisestä ja avoimesta viestinnästä sekä täsmällisistä neuvoista, jotka
onneksi kirjasin ylös myöhempää käsittelyä varten. Asian reflektointi vei
viikkoja ja mieleen painunut palaute toimii edelleen hyvänä ohjenuorana
toiminnassani. Koin tämän saamani palautteen hyvin valmistelluksi ja palautteen
antajan päteväksi. Myös myyntityössä palautteen antaminen kannattaa valmistella
ja omaa palautteenantokykyään voi kehittää, vaikka negatiivisen palautteen
antaminen voikin olla yhtä vaikeaa kuin sen vastaanottaminen.
Palautteen antajan kannattaa olla palautetta antaessaan
mahdollisimman neutraalissa tunnetilassa ja välttää syyttelemistä. Tässä
mindfulness- ja mielikuvaharjoitteet voivat olla vahvasti tukemassa. Oikein
annettu palaute auttaa myyjää kehittämään vahvuuksiaan ja muuttamaan
kehittymistä estäviä toimintatapojaan paremmiksi. Kehitettäviä asioita
kannattaa ottaa esille mahdollisimman vähän, mielellään vain yksi kerrallaan.
Valmentava esimies yksinkertaisesti kuvailee suhtautumistaan muiden toimintaan
ja vastaanottaja päättää palautteen käyttämisestä ja siitä, miten hän sitä
käyttää.
Palautteen antamisesta ja vastaanottamisesta on hyvä
artikkeli osoitteessa: http://www.hyvejohtajuus.fi/7839/palautteen-antamisen-ja-vastaanottamisen-opas/
.
Valmistautumisohjeita palautteenantotilaisuuteen löydät
osoitteesta:
Palautteen antajan on hyvä olla tietoinen omista
tunnetiloistaan ja pyrkiä antamaan korjaava palaute positiivisessa hengessä.
Siitä johtuen teemme tänään 20 min kehoharjoituksen, jonka löydät sivulta: http://mindfulness-sivut.fi/tuotteet/mindfulness-harjoituksia/
.
Harjoitusta ennen voit tehdä tunteiden paikallistamisen
kehossasi seuraavan sivun avulla:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/tyokaluja_itsehoito/Documents/Harjoitus_Tunteet_ja_keho.pdf
. Mielenterveystalo.fi sivuilta voit hakea apua myös alaisillesi mm.
alkoholiongelmaan, muutosvalmiuteen tai ajankäytön hallintaan. Harjoituksia
löytyy esimerkiksi sivulta: https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito/tyokaluja_itsehoito/Pages/harjoitukset.aspx
.
Palautteen antaja tekee usein virheitä siinä missä
palautteen saajakin ja palautteen annossa voi kehittyä aivan niin kuin
muissakin taidoissa. Palaute voi olla riittävän hyvää mahdollisista palautteen
antajan tekemistä virheistä huolimatta ja joskus on pakkokin herättää
palautteensaajan tunteita opeteltavan asian mieleen painamiseksi. Omien tunteiden
hallinta ja palautteensaajan kunnioittaminen palautteenantotilanteessa
kannattaa kuitenkin opetella ensimmäisenä. Myös myyjien pitää voida antaa palautetta
esimiehelleen ja toisilleen. Palautteen antamiseen voi kannustaa ja sitä voi
harjoitella tiimin kanssa. Mitä tavallisempaa palautteen antaminen ja saaminen
on, sitä mutkattomampaa ja helpompaa se on koko tiimille.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti