8.4.2015
Niin kuuntelua kuin palautteenantoakin voi tehdä
jäsennellysti. Valmentajan jäsennelty palaute on erittäin suoraa
minä-viestintää ja sitä käytetään, kun myyjän toimintaa on muutettava heti eikä
tilannetta voida selvittää valmennuksella tai kertomalla omista tuntemuksista
ja kokemuksista. Jäsennelty palaute aloitetaan kuvailemalla tilanne
mahdollisimman objektiivisesti ilman tunteita ja erittäin konkreettisesti.
Pyydä myyjältä hyväksyntä sanomallesi asialle esimerkiksi kysymällä: ”Onko
näin?”. Kuvaile sitten tapahtuman seuraukset ja miten itse koet tilanteen.
Seuraavaksi voit kysyä myyjän mielipidettä ja rohkaista häntä tekoihin ja
muutokseen.
Tällainen voimakas palaute saa myyjän usein
puolustuskannalle ja sellainenkin tilanne voidaan käsitellä taidokkaasti.
Käsittelemme sitä myöhemmin. Palautteen antoa kannattaa harjoitella jo ennen
kuin tällaiseen tilanteeseen joudutaan. Löydät lisätietoa aiheesta osoitteesta:
http://www.pksotu.fi/pksotu/wp-content/uploads/2013/08/Palautekoulutus3.pdf
Myös mindfulness -harjoitukset auttavat sinua
palautteenantotilanteessa. Esimerkiksi kehoharjoitus on erinomainen vaihtoehto
ja löydät sellaisen esimerkiksi täältä: http://www.tyonohjauspalvelu.fi/video
.
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
harriet.realetta@gmail.com
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti