23.4.2015
Esimiehenä ja
johtajana saatat tarvita erilaisia johtamismenetelmiä, kun siirryt tehtävästä
ja tilanteesta toiseen. Ohjaamisella, valmennuksella ja mentoroinnilla voit
auttaa myyjiä ja muita työntekijöitä sekä työnantajaorganisaatiotasi
onnistumaan päivittäisten työtehtävien hoitamisessa ja vastaan tulevien
haasteiden voittamisessa. Sinä voit toiminnallasi varmistaa, että myyjäsi
onnistuvat työssään!
Ohjaamista
tarvitsevat motivoituneet uudet työntekijät sekä osaavat, mutta ei
motivoituneet työntekijät. He tarvitsevat niin ohjeita kuin opastustakin. Sinä
voit esimiehenä kertoa mitä on tehtävä, miksi ja miten se tehdään sekä
selittää, mihin kaikella toiminnalla pyritään. Tämä on tärkeää, koska näin voit
lisätä myyjien motivaatiota ja parantaa heidän mahdollisuuksiaan selviytyä
tehtävistään. Ohjauksessa ollessaan myyjä huomaa sinulla olevan enemmän
tietoja, pätevyyttä ja arvovaltaa kuin hänellä itsellään. Lisäksi hän huomaa,
että päätökset tehdään etukäteen ja hänelle kerrotaan miten hän voi niitä toteuttaa.
Myyjää kokee näin olevansa asiantuntijaesimiehensä autettavana.
Valmennusta
käytetään innokkaille ja jonkun verran kokeneille työntekijöille sekä
päteville, mutta ei tavoitteellisille työntekijöille. Valmennettaessa käytetään
yhteistyötä ja vuorovaikutusta. Valmentavan esimiehen tärkein tehtävä on
rohkaista ja kuunnella työntekijöitä. Vuoropuhelun, kuuntelun, tukemisen,
itsenäiseen ongelmanratkaisuun rohkaisemisen ja selventämisen avulla esimies
valmentaa samalla tasolla olevia myyjiään. Kun esimies kuuntelee ja ottaa
myyjän mielipiteet huomioon sekä keskustelee eri tekijöistä ja toimintavoista,
myyjän on helppo tehdä itsenäisiä päätöksiä esimiehen päättäessä asioista yhä
harvemmin. Motivaatiota ja resursseja koskevissa asioissa valmentava esimies kuuntelee
myyjiään. Hän tukee ja rohkaisee heitä tekemään omia päätöksiä ja toimimaan
itsenäisesti. Myyjä kokee voivansa käyttää esimiehensä resursseja omien
resurssiensa lisäksi. Hän saa valmentavalta esimieheltään tukea ja hyväksyntää erilaisten valintojen
tekemiseen ja itsenäiseen toimintaan. Myyjä kokee valmennuksessa ylittävänsä
itsensä.
Mentorointia
käytetään omistautuneiden asiantuntijoiden kanssa ja silloin myyjä tai muu
työntekijä saa tarvitsemansa vapauden toimia omalla tavallaan, koska hänen menestymisensä
edellyttää tällaista vapautta. Esimies on edelleen vastuussa yleisestä
tuloksesta, mutta myyjä tai muu työntekijä asettaa tavoitteensa itse, päättää
odotetusta tuloksesta tai luo toimintojen edellytykset. Esimies voi esittää
kysymyksiä, kuunnella, kuvailla ja tutkia tilannetta eri näkökulmista ja
alainen puolestaan raportoi esimiehelleen, mutta he ovat enimmäkseen
kollegoita. Esimies-alais-suhde tulee esiin harvoin. Esimies voi kuitenkin
valmistella alaistaan ottamaan seuraavan kehitysaskeleen itsenäisesti vähentäen
näin johtamisen tarvetta ja tehden itsestään positiivisella tavalla
tarpeettoman. Myyjä tai muu työntekijä kokee olevansa itsenäinen ja riippumaton
saaden riittävästi vastuuta ja valtuuksia toimia. Hänellä on edellytykset
luoda uutta.
Kun muistat käyttää näitä kaikkia johtamistyylejä tarpeen mukaan eri tilanteissa ja
työtehtävissä, niin tiimisi menestyy varmasti. Voit miettiä mitä ohjaava
johtamistapa, valmentava johtamistapa ja mentorointiin perustuva johtamistapa
tarkoittavat sinulle päivittäisessä työssäsi. Oikean johtamistyylin valinnassa
tilanteen ja tehtävän mukaan auttaa säännöllisten mindfulness-harjoitusten
tekeminen. Päivän harjoituksena voitkin tehdä kävelymeditaatioharjoituksen
osoitteesta:
Menestystä
päivääsi!
Valmentajasi
¤TrainEtta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti